Jak se stravuje nejmladší člen naší domácnosti

12. června 2012 v 20:35 | Pipi |  Texty a postřehy

Máte rádi pohled do zákulisí? Takové to kradmé nahlédnutí kuchaři pod pokličku...? Historky z natáčení? Jistěže ano! Kdo by neměl! :-) Řekla jsem si, že byste se mohli pro změnu podívat do jiného talíře než do toho mého. Pokochejte se třemi typickými jídly našeho malého labužníka.

První fotografie zachycuje kuskus s vařenou mrkví a jarní cibulkou spolu s čerstvými rajčátky - velmi oblíbený oběd. Mrkev v bio kvalitě je totiž celoročně nejlépe sehnatelnou bio zeleninou, navíc je chutná a sladká, takže ji máme na talíři téměř denně. A o praktičnosti kuskusu se snad nemusím rozepisovat, že? :-)

Na druhé a třetí fotce je pohanková kaše s jahodami a sušenými třešněmi - zjednodušeně růžovka. Kaši vařím denně, ale přiznám se, že preferuji rýžové a ovesné, protože ty se dají jíst jen tak (aspoň pro malé děti), ale pohanka je podle mě šíleně bez chuti a musím ji "dotahovat" ovocem.



Na poslením obrázku jsem zachytila náš další velmi oblíbený ranní rituál, kterému familiárně říkám "tekutá snídaně". Jedná se o rýžové mléko, nejčastěji s rozmixovanými mandlemi, banánem nebo třeba jahodami a kapkou nějakého zdravého oleje. Nejřív jsem tento nápoj připravovala jen našemu nejmladšímu, ale poslední dobou jej mixuji ve velkém i pro pana domácího a mne. Je to příjemný způsob, jak do sebe po ránu nenásilně dostat něco zdravého.


Možná vám teď v hlavě vyskočí celkem logická otázka: A co maso?

Vůbec se nedivím. Je to téma, které minimálně lidi v mém okolí zajímá (a taky dráždí!). Budeš mu dávat maso? Nebo ho chceš kvůli svým názorům týrat a odříkat mu výživu? Maso přece člověk potřebuje!
Svému dítěti maso dávám, ale stejně jako u dospělých si nemyslím, že jej potřebuje jíst denně. Kupuji ho převážně v hotových masovo-zeleninových příkrmech, které jsou v kvalitě bio. Za vhodný druh masa pro malé děti považuji (bio) drubeží, králičí, případně telecí a čas od času bělomasou rybu. Ale opravdu nechápu, proč bych měla své dítě krmit jídlem od Hami s vepřovou kýtou? Co je na vepřovém vhodného pro děti?

Myslím, že u malých dětí nejde ani toliko o pestrost (děti jsou spíše konzervativní, preferují známé chutě a na změny si chvilku zvykají), jako o kvalitu. Kvalitní a čerstvá zelenina, kvalitní tuky a za studena lisované oleje, bílkoviny, obiloviny a sezónní ovoce. Raději dítě krmím celou zimu našimi domácími jablky, než přihlouplými citrusy s plísní a postřikem navrch. Do měkka uvařenou teplou ovesnou kaši považuji za stokrát vhodnější a tradičnější, než chleba s margarínem a eidamem, nebo ještě lépe chleba namazaný nutellou (plnou mléka a oříšků, já vím!). Ještě že máme ty milé a edukativní reklamy, které nám řeknou, co je pro nás a naše děti zdravé! :-D
A upřímně přiznávám, že jsem vyhlásila válku cukru v dětské stravě. Tímto posílám jedno zdvořilé kopnutí do zadku Brumíkovi.

Jaký máte názor na dětskou stravu vy? A přijde vám děsivé, když někdo živí své děti vegetariánsky?

Foto: Pipi
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Alizia Alizia | Web | 12. června 2012 v 22:13 | Reagovat

Fandím Ti, je děsné kolik cukru je v dětských potravinách. Dceři se snažím vybírat to nejlepší a nakupovat v bio obchůdkách a spíše to sezóní. A trošku mě zamrzí, když vidím maminky ročních dětí, které jim nabízí běžné jídlo pro dospělé s vysokým obsahem soli a dalších věcí...No myslím, že zase úplně přehánět se to nemůže, to by člověk nedělal nic jiného, ale pokud to jde, tak nabízet dítěti jen plnohodnotnou a zdravou stravu. Je to ten nejlepší základ, který jim můžeme dát...S vegetariánstvím dost také koketuji, ale dceři maso dobřávám (i sobě teď při kojení, zjistila jsem, že po něm mám víc energie a síly).

2 Martina Martina | Web | 12. června 2012 v 22:24 | Reagovat

Obídky pro maloška vypadají moc dobře. Jen by mě zajímalo, jestli obsah sklenky opravdu šel tam, kam měl jít nebo to skončilo na bryndáčku? :-)

Co se týče zdravé výživy, nějak jsem to nikdy neřešila. Starší jsem kupovala skleničky Hami a žije. Sem tam jsem koupila něco jako Hipp, ale jsou tak šíleně drahé, že to bylo opravdu málokdy.

U druhé cácorky jsem se snažila víc vařit domácích jídel a zamrazit, ale z mrazáku to prostě není ono.

Teď se stravuji zdravěji než dřív a dávám holkám to, co navařím sobě, ale občas narážím, zvlášť u té starší, ta mladší ještě (naštěstí) sní (skoro) všechno, co jí dám.

A když si dají jednou za čas nutellu, proč ne. Nekupujeme ji každý den, spíš tak jednou za rok. Brumíka dávám jako rychlosváču na plavání, ale když jsou toho přesycení, tak to nejedí.

A vegetariánství? Já nevím. Můj názor je, že by děti měly jíst maso a v pozdějším věku, až budou brát rozum, ať se rozhodnou pro to, co je jim milejší.

Tak asi tak. Docela vyčerpávající komentář. Dalo by se na toto téma ještě hooodně dlouze vyprávět.

Přeji hezký večer.

3 Pipi Pipi | Web | 12. června 2012 v 22:56 | Reagovat

[1]: Díky za podporu Alizio. Vidím to podobně - často zahlédnu v kočárku batole dlabající nějakou průmyslově vyráběnou sladkost a jednou jsem potkala tatínka s kočárkem, který dával asi rok a půl starému dítěti rovnou do ruky nanuka (ano, ten s umělou napodobeninou smetany, sladidly a kdovíčím ještě). Nechci být ultra protivná, vím, že si myslel, že mu dělá "radost" a kdyby to bylo jednou za rok (jako s tou Nutellou v případě Martiny), tak se nic nestane, ale všichni víme, jaké jsou děti lstivé opičky - jakmile jim jednou něco dovolíte, už je to povolené navždy a stane se z toho rituál, ze kterého není úniku /půjdem do zoo, jéé, já tam chci koupit tu obří zmrzlinu jako posledně/.

A sůl je kapitola sama o sobě... :-)

Díky za komentář!

4 Pipi Pipi | Web | 12. června 2012 v 23:06 | Reagovat

[2]: I tobě děkuju za reakci, Martino!

Ptala ses, kde skončil koktejl... :-) většina zahučela do bříška, vždycky něco zteče po bradičce, ale náš mistřik si na jídlo dost potrpí, takže se s příborem a hrníčky dosti rychle naučil operovat tak, aby ztráty byly minimální... ha ha ha

Jinak nemám právo nikoho odsuzovat, sama si často zjednodušuji život hotovými příkrmy, ačkoliv by bylo ideální vařit vždy čerstvé. Ale nejsem přece superžena!

5 Therése Therése | E-mail | Web | 13. června 2012 v 20:59 | Reagovat

No asi takhle, jsem proti tomu, aby děti, myslím malé děti jedly uzeniny - moc soli, přídatných látek a i "dětská šunka" je na můj vkus slaná ažaž. Co se masa týče, pokud to vařím doma sama a vím, co jsem do toho dávala, kolik solila atd., jsem zastáncem toho, že dítě v určitém množství maso potřebuje, konkrétně rybí určitě. Nad rodiči, kteří    dávají malinkým dětem Mekáčové hranolky a podobné jedy...holt, co říct, z části je to jejich lenost jim před cestou zabalit nějaký malý dlabanec, který může  drobek uždibovat, z části je to nedostatek selskýho rozumu:-(

6 Pipi Pipi | Web | 13. června 2012 v 23:20 | Reagovat

[5]: Souhlas. Všeho s mírou. Spíš než jedna "nezdravá" věc výjimečně mi přijde nešťastné u dětí vytvářet návyk na příliš sladké, slané, tučné, mastné...atd.

Ačkoliv i Mekáč může být někdy v "pustině" různých divných hospod a vývařoven jedinou zárukou slušného, čistého a nekuřáckého prostředí kam přivést děti. Ale neměl by to být jen pohodlný způsob, jak "odložit" děti. A myslím, že to častěji dělají tatínkové, kteří jsou řekla bych v tomto méně důslední.

7 Therése Therése | E-mail | Web | 14. června 2012 v 6:51 | Reagovat

[6]:Když právě, samozřejmě jsou to děti a občas nějaký hříšek je dovolen:-)), ale nechat dítě cpát hranolkama a smaženým čímsi, když ještě sedí v kočárku jen proto, že si vydyndalo Happy meala... nicméně, při pohledu na tvoje "drobčí recepty" jsem dostala pekelnej hlad,dneska bude kuskus:-)))

8 Madla Madla | Web | 14. června 2012 v 10:23 | Reagovat

Tak pod tohle se vážně podepíšu! Souhlasím všema deseti a občas zůstávám jen úžasem s otevřenou pusou stát, když vidím, co všechno cpou matky do svých dětí. Když vidím tříleté dítě "večeřet" párek v rohlíku a zapíjet to kofolou, chce se mi brečet. A když si na hřišti 90% dětí rozbalí Brumíka k svačině, začínám se bát, aby si náš synek nepřipadal divně se svým jogurtem a ovocem.
Jasně, ani já nejsem dokonalá a dítko občas dostane za odměnu nějaké ty sušenky, ale je to jen výjimečně (narozeniny, svátek, Velikonoce ...)a je zdravý, chytrý a šikovný a vypadá o rok starší než je. A maso taky nejí denně (i když ho má rád), to vařím jen na víkend (a v týdnu máme ještě krom toho jednou až dvakrát rybu - většinou pstruhy z blízského rybníka).
Tak držím palce v boji proti přemíře cukru a tuku nejen v dětské stravě, občas si i já připadám jako Don Quijote při boji s větrnými mlýny a to tvého levelu nedosahuju ani náhodou. Je to těžké, snažit se uhájit své názory, když jim mnohdy nepřejí sluchu ani nejbližší, ale vytrvat, vyrtvat!

9 Pipi Pipi | Web | 14. června 2012 v 13:19 | Reagovat

[8]: Díky Madlo, sama vím, že mám ještě velké rezervy, ale sama to znáš, člověk musí někdy dělat kompromisy.

Sice mohu soudit jen z jediného testovacího exemláře, ale jsem přesvědčena o tom, že zvyk a rituály, které člověk dítěti v prvních letech vytvoří jsou klíčové jak pro jeho zdraví, tak pro způsob, jakým se bude v dospělosti stravovat a jaký bude mít vztah k jídlu. A to mi přijde jako velmi důležité. Důležitější, než to, aby chodilo třeba na plavání s ostatními batolátky a podobné novodobé požírače času.

A jako Don Quijote si také připadám často, hlavně když bojuji s "nepřáteli" ve vlasních řadách. A já už budu konkrétně jmenovat: BABIČKY! Myslím, že jim snad někdo tajně nakukal, že vnoučata bez kinder vajíček a podobných sladkých cetek asi nepřežijí... A vlastní matka pak vypadá jako tyran... :-/

10 HaF HaF | Web | 14. června 2012 v 23:18 | Reagovat

Dovolím si také přispět, sice už jako starší matka starších potomků!
Děvčata držím vám palce a fandím vám! Výživu vlastních dětí máte ve svých rukou a pokud přidáte selský rozum a minete extrémy, budou vaše děti maximálně spokojené.
Když jsem začala výživu našich potomečků řešit (15 let zpět), bio skoro nikdo neznal a prodejny či jen regály se zdravou stravou byla hudba budoucnosti. Nezbývalo než vsadit právě na zdravý rozum. Dnes, když mohu srovnat děti ve svém okolí s odstupem několika let, se i děsím. Některá dítka přežívají na sušenkách, slaných brambůrkách, přeslazených nápojích. Výmluva rodičů - když oni nic jiného nejí. Další hrůzný stav je ten, že stravování rodiny se odvíjí stylem samoobslužné lednice. Ať si každý vezme co chce, bez jakéhokoli přemýšlení.
Připadám si ve svém okolí podivínsky, když děti nosí do školy vlastní svačiny a to ještě domácí pomazánku a nedej bože domácí housky či chleba. A jako blbec si připadám, když někde tiše hlesnu, že jim vařím i obědy.
Takže díky, že nejsem osamocena a jako povzbuzení vám mohu sdělit, že vám to ty děti jednou vrátí. Ty naše se už umí v kuchyni docela dobře otáčet a umí ocenit třeba právě ty domácí svačiny!

11 Pipi Pipi | Web | 15. června 2012 v 2:01 | Reagovat

[10]: Díky HaFe za komentář. Uvědomuji si, že dnes žijeme opravdu v blahobytu co do šíře nabídky potravin a co teprve zdravé stravy! Vždycky si říkám, jaké to muselo být těžké být za minulého režimu minoritním strávníkem (vege, celiak, cukrovkář, dietář atd.).

A není paradox, že čím víc potravin máme na výběr, tím horší máme stravovací návyky? Mám pocit, že dřív se více doma vařilo, třeba proto, že nebylo toliko lákadel a nejedlo se mezi jídly, ale také si myslím, že bylo běžnější sejít se u domácího jídla jako rodina.

12 Therése Therése | E-mail | Web | 15. června 2012 v 14:54 | Reagovat

Ještě mě tak při zpětném pročítání napadlo, proč zrovna rýžové mléko? Jestli je to dané alergií na laktózu, tak to je jasný, ale jestli ne, máš pro to nějaký důvod jakože je chutnější? Nikdy jsem ho nezkoušela, je sójové, a docela by mě to zajímalo:-)

13 Pipi Pipi | Web | 15. června 2012 v 15:36 | Reagovat

[12]: Rýžové používám obecně nejraději, protože je oproti ostatním obilným nápojům nejvíce chuťově neutrální a tak trochu nasládlé, tudíž se do ovocného koktejlu skvěle hodí. Zvláště když se mi podaří sehnat s vanilkou, to je pak lahoda. Sója patří mezi potencionální alergeny, takže nápoj z ní moc nepoužívám pro malého a ani na vaření. Stačí, že se dost láduji tofu a sójovkou... :-)

Kravské mléko se snažím z jídelníčku tak trochu vytlačovat, přijde mi navíc v kombinaci s ovocem nepříliš šťastné - je to takové těžké. S obilným nápojem dlouhé trávení a únava nehrozí. Je to zkrátka lehká snídaně. Ale pokud nemáš s mlékem problémy, nevidím v tom zádrhel, já už si na něj trochu odvykám, ale třeba jahody bez šlehačky si neumím představit! :-D

Pokud bych ale nemusela koukat na peníze, celý den bych popíjela mandlové a lískooříškové mléko. Neznám nic lepšího!

14 HelaF HelaF | 26. června 2012 v 8:22 | Reagovat

Pipi dnes jsem objevila tvůj blok, parádní recepty, budeme se inspirovat a fandím ti i co se týče stravování nejmladšího člena rodiny. Mé nejstarší dítko má dnes 9 let, ve věku vašeho prcka jsem příkrmy nekupovala, denně jsem vařila zeleninové míchanice, k snídani po ranním nakojení různé obilné kaše s ovocem. Tenkrát jsem byla dost za exota. Část zeleniny a  malého masa jsem měla z domácích zdrojů a těm jsem důvěřovala víc než zavařeným skleničkám. Problém přišel až s nástupem do školky, školy, kdy už jsem neměla vše pod svou kontrolou. Nemluvě o manželovi, který dětem v obchodě koupí co si ukážou, ale děti sami jsou naučené na aspoň zdravější varianty sladkostí a tchýně, která za mými zády krmí děti párkema a lentilkama, aby jim chudáků dopřála, když já jim nic nedopřeju. Pro zachování slušných rodinných vztahů jsem musela rezignovat, ale denně u babi nejsou. I dnes moje děti k večeři preferují ovesnou kaši s medem. A protože jsou na sladké, snažím se péct svoje domácí sušenky s medem s ovesnými vločkami. Když nezvládáme tak kupujeme aspoň tvrdé bez náplní typu bebe. Zvyklé jsou pít čistou vodu, nebo čaje, v obchodě regály s limonádama, brambůrkama a podobných bez povšimnutí přecházejí. Trochu se bojím puberty a přechodu na druhý stupeň školy do velké městské školy s automaty na dobroty na chotbách. No uvidíme :)

15 Pipi Pipi | Web | 26. června 2012 v 9:32 | Reagovat

[14]: Ahoj Helo! Děkuju za příspěvek k diskusi. Kompromisy nejen že neodsuzuju, ale naprosto chápu, člověk by musel žít odříznutý od lidí a civilizace, aby nemusel dělat ústupky.

Jen mě mrzí, že je u nás tak malá podpora zdravému životnímu stylu. Řekla bych, že narozdíl od zahraničí u nás ještě není v módě o sebe a své tělo pečovat co do výživy. Jakmile někdo jí "zdravěji", než průměr, je hned na indexu a ideálně se zesměšňuje pro výstrahu ostatním členům stáda.

Kromě již zmíněných tchýní a babiček, které nechápu proč kolikrát nepodporují zdravou stravu svých vnoučků, tak mě třeba šokuje, když přijdu s malým na pediatrii a tam mu už od jednoho roku "za odměnu" nabízejí lentilky....?!?

Neměli by zrovinka lékaři jít příkladem?

16 HelaF HelaF | 27. června 2012 v 10:24 | Reagovat

Pipi , doktoři, obchody a všude uplácení malými bonbony, to mě taky štve, ale co s tím nadělám, nejsem tak radikální, abych je dětem vytvrhla z ruky, tak jen sklopím uši. Večer jsem dětem ukazovala tvůj blog, hlasitě slintali nad klávesnicí a předháněli se, co mám uvařit dřív :)
Babičky - třeba svojí mamku jsem si srovnala, tchýně, kromě uplácení párkama a bonbonama doma vaří klasicky česky bez zbytečné chemie, takže když dostaneme domů kastrůlky tak to ocením, ale kvůli krmení tenkrát tříleté dcery párkama jsme se dost hádaly.

17 Madla Madla | Web | 30. června 2012 v 14:11 | Reagovat

O tom zmiňoaném uplácení bonbóny bych mohla psát skoro scénáře. jdeme do řeznictví, dětem tam dávají bonbóny, v ovozelu vezme dítku batoel paní majitelky sluneční brýle a paní majitelka hned letí uklidnit siutaci lízátkem. Pak chce jít dítko k babičce a ta mu cpe sušenky nebo piškot se želé a čokoládou. Bohudík jsem si tchyni jakž takž srovnala a tak už dává dítku radši ovoce, ale dnes se mi chlubila, jak dala pár lžiček koprové omáčky našemu osmiměsíčnímu prckovi. To jsem se musela opravdu hodně ovládat.
A to ještě není takový extrém, moje sestra chodí s dětmi k zubařce, která jim dává po ošetření jako odměnu ... bonbóny! Fakt nad tím kroutím hlavou!

18 Pipi Pipi | Web | 30. června 2012 v 19:42 | Reagovat

[17]: Tak zubařka je asi the best :-D Šílené...

19 Veronika Veronika | 12. září 2012 v 22:59 | Reagovat

Milá Pipi, dělám to úplně stejně jako ty - dítěti maso dávám jen výjimečně, ale nenutím jíst jen vegetariánsky. Ať se rozhodne sám. Jinak se mi moc líbí tvé recepty, fotografické zpracování i názory ( viz maso u dětí), tak máš ve mne novou návštěvnici blogu :-)

20 Pipi Pipi | Web | 13. září 2012 v 12:53 | Reagovat

[19]: Ahoj Veroniko, jsem ráda, že máme podobný pohled na věc a budu se těšit na tvé návštěvy a komentáře u mne na blogu!

A děkuji za pochvalu, to je palivo nejednoho blogera... :-)

21 Lilli Lilli | 9. listopadu 2012 v 21:42 | Reagovat

nevím, jestli jsem úplně ta pravá na názor, protože děti nemám a doufám, že dlouho mít nebudu (je mi 21 let) :D, ale přesto se k článku vyjádřím :)

podle mě je naprosto skvělé, že svému nejmenšímu dáváte kaše, které já osobně taky snídám a moc miluji, ale cestu jsem si k ní musela najít sama, protože jako malá jsem dostala max krupicovou kaši s hromadou granka, což není úplně zdravé :D u nás doma se vůbec zdravě nejedlo, cestu si k tomu právě nacházím sama až teď, takže moc oceňuji, že k tomu své děti vedete odmala :)

k tomu masu - maso je především obrovský zdroj bílkovin, ale vzhledem k vašim receptům pochybuji, že by je malý nedostával prostřednictvím jiného jídla, takže podporuji :) když bude chtít, rozhodne se maso v budoucnu jíst sám (stejně jako vy jste se rozhodla ho nejíst), uvidíte :) třeba má teta a strýček jsou oba veterináři, tudíž vegetariáni a jejich děti jí obden párky :D je to individuální :)

no a nakonec nemůžu nezmínit - to s tou Nutellou :D tu reklamu, co běží teď naprosto nemůžu vystát, nevím zda se smát nebo rozčilovat :D mám na mysli to, jak tam syn i tatínek usnou u snídaně a máma je vzbudí otevřením nutelly s tím, že mu dodá ty správné živiny na celý den :D:D:D nutella k snídani? to aby šel člověk znova spát :D a ještě v tom spojení s tím jak tam oni usínají nad snídaní, no - hrozně pobavilo :D
a brumík? fuj!
takže souhlas ve všech ohledech, milá Pipi a omlouvám se za sloh, jsem holt spisovatelka :D

22 Pipi Pipi | E-mail | Web | 9. listopadu 2012 v 23:57 | Reagovat

[21]: Jsem ráda, Lilli, že Vás článek zaujal, i když jste momentálně v úplně jiné životní situaci.
Každý názor je důležitý, i když ještě nemáte děti, hlavně, že se nad tím zamýšlíte!

Jde mi asi nejvíc o to, aby naše bambino jedlo hlavně v prvních letech intenzivního růstu co nejzdravěji a také si pokud možno zafixovalo zdravé návyky. To znamená, aby bylo zvyklé jíst zeleninu, obiloviny, luštěniny a ovoce v různé podobě, aby měl zdravý apetit a hlavně aby nebyl závislý na cukru a sladkostech /tedy aspoň co to půjde :-)/.

Mám samozřejmě jen zkušenost s jedním dítětem, nejsem žádná expertka, ale přesto si myslím, že je chyba rodičů, když dítě odmítá například zeleninu. Jeden dědeček mi nedávno na hřišti o své vnučce prozdradil, že má problém se zácpou, protože vůbec nechce jíst ovoce a zeleninu (tedy vlákninu, která zajišťuje správnou střevní peristaltiku). Nechci zmíněným rodičům křivdit, že holčičce nikdy nenabídli zeleninu, ale přece jen vím, že malé děti jsou jako opičky, všechno okoukávají od rodičů a pak to napodobují. Opravdu jsou svému dítěti příkladem a často před ním, nebo spolu s ním tu zeleninu jedí...?

23 night.shine night.shine | Web | 10. listopadu 2012 v 9:29 | Reagovat

Jsem moc ráda za tento článek. Sama jsem vegetariánkou už skoro 4 roky a snažím se i mléčné produkty omezovat a nahrazovat např. rostlinným mlékem apod. Moje rodina to pořád nemůže strávit a nechce to moc pochopit a vidím ten boj, až jednou budu těhotná a nedej bože, až budu svého potomka krmit vetšinou jen vegetariánsky. To bude teprve oheň na střeše. Ale stejně jako neošidím na kvalitní a vyvážené stravě sebe, nebudu šidit ani prcka. Takže jsem moc ráda za tento článek :)

24 Pipi Pipi | E-mail | Web | 10. listopadu 2012 v 11:55 | Reagovat

[23]: A já děkuju za komentář. Jít jinou cestou je vždycky náročnější, než plout v proudu "normálnosti". Sama vím, jak je to občas vyčerpávající, protože jak píšete, často s okolím pro svůj názor bojujete.

Co se týče stravování dětí, tak je důležité, jestli za Vámi stojí Váš partner. Podle mě je výchova a péče o dítě záležitostí především rodičů a ostatní mohou přispět radou, nebo názorem, ale neměli by se do toho příliš "montovat" a tedy respektovat třeba právě vegetarianství v rodině. Samozřejmě pokud dítě zjevně ničím netrpí.

Takže osobně nesu těžce takové ty babičkovské "jeden párek ho přece nezabije" a tendence na cukrovinkové úplatky, protože prarodiče jsou v jiné situaci, dítě už nevychovávají, spíše si ho užívají a už nechtějí být tak důslední. Jenže vykrmování nezdravými potravinami a cukrem podle mě není o lásce k dítěti, ale spíš o vlastním pohodlí.

Já bych třeba ocenila babičku, která by kvůli lásce ke svému vnoučkovi zkusila změnit pohled na to, co je pro něj zdravé a naučila se třeba jeden dva zdravé moučníky a ty mu potom pekla. Aby se lidově řečeno "vlk nažral a koza zůstala celá" :-D

25 Vilemína Vilemína | Web | 5. prosince 2012 v 14:54 | Reagovat

Určitě jsou fajn čerstvé suroviny s co nejmenším podílem průmyslového zpraqcování, i kombinace jiného zrní než pšenice.

Ovšem živošiné bíkoviny josu nenahraditelné, nutné pro rozvoj mozku, navíc maso je největší zdroj vitamínů a minerálů!

Nekrmit jím děti je fakt závažná věc. Není to "idelologie", ale to, jak se bude jeho organismus vyvíjet - tyto věci není vidět hned. Znám dost odstrašujících případů - od malého vzrůstu, poruch plodnosti, odvápněných kostí...navíc třeba sója do 10 let se nemá dávat vůbec, tělo ji neumí zpracovat. CZ strava zas odvádí z těla hodně živin, co do něj pracně nacpete...a na přiměřeném množství cukru nic není, vývojově právě díky tomu člověk povstal nad ostatní živočichy...
Je to komplikovaná věc, taková zdravá strava, zatížená mnoha omyly až bludy. Porovnejte např. s Cajthamlovou, STOB apod.
Rozhodně se dá zjistit, kolik bílkovin denně organismus potřebuje k přežití a zejména výživě mozku! Převedeno na tvaroh jsou to kila...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama