Knižní recenze: Láska prochází kuchyní

14. března 2014 v 12:00 | Pipi |  Testování kuchařských knih

Díky vašim nedávným komentářům jsem se utvrdila ve svém záměru pokračovat v recenzích kuchařských titulů, započatých loňským testovacím speciálem. Hodnocení knih je disciplína náročnější na čas i přemýšlení, avšak na oplátku mi taková tvorba pomáhá trénovat psaní a i pro čtenáře je to myslím příjemná změna oproti běžným příspěvkům s receptem.

Dalším podnětem, kvůli kterému jsem se chtěla konečně donutit sepsat novou recenzi, je kniha s názvem Láska prochází kuchyní od Denisy Bartošové. Tuto kuchařku jsem si asi před měsícem půjčila v knihovně, ačkoliv se přiznám, že jsem od ní příliš nečekala. Koneckonců název knihy není příliš sdělný, co říkáte? Zní mi to spíše jako životní heslo (možná autorčino), než úderný titul, který čtenáře informuje o tom, co je v knize čeká. Ani titulní stránka ke mně příliš nepromlouvá - bíle natřená kredenc a na ní vprostřed stojící šálek s jakýmsi těstem a ovocem mi příliš nenapovídá o autorčině záměru. Podtitul to naštěstí upřesňuje: Uvařte, zabalte a věnujte jedlý dárek. Ano, jedná se tedy o dílo, věnující se domácí výrobě jedlých dárků pro rodinu, blízké, děti i kamarády a dokonce i pro domácí mazlíčky.

"V knize Láska prochází kuchyní jsem se rozhodla spojit obojí dohromady - moji lásku k vaření a focení jídel spolu s tvořením, bez kterého si už svůj život nedokážu představit. Díky nejrůznějším příležitostem, jako jsou narozeniny nebo Vánoce, jsem brzy zjistila, že největší radost svým blízkým udělám něčím uvařeným (domácím a nešizeným) a od srdce darovaným. A právě při vaření a balení dárku pro mého manžela vznikl nápad na knihu plnou jedlých dárků." Denisa Bartošová

Ještě před tím, než jsem si Denisinou knihou začala poprvé listovat, věděla jsem, že mohu od knihy čekat dvě věci - zajímavé nápady a krásné provedení. Byla jsem si jistá, že vizuální kvalita mě nezklame, neboť Denisa Bartošová je známou dekor stylistkou, jejíž práce je spojena s mnoha časopisy a publikacemi o jídle. Styl, jakým aranžuje nádobí a dekorace na focení jídla, je mi blízký - mám pro něj svoje označení - něžné retro. V tomto ohledu mě kniha samozřejmě nezklamala. Netušila jsem však, že autorka je nejen odbornicí na krásné dekorace, ale i na samotné vaření. Z každého předpisu na nějaký ten jedlý dáreček je cítit, že Denisa vaření nejen rozumí, ale že ji i baví a naplňuje.

Nyní již k samotnému obsahu. Kniha je rozdělena na jednotlivé měsíce v roce a recepty odrážejí příležitosti k oslavám, které dané měsíce nabízejí. V lednu můžete podle autorčina návodu upéci například novoroční karamelky, nebo obdarovat na Silvestra své přátele minibrownies. Únor je ve znamení láskyplných dárků pro milované osoby. Autorka se chytře vyhnula klišé a kromě předpisu na čokoládový koláč a koblihy nabídla i slané dobroty pro "chlapy" - krůtí paštiku s whisky a pivní koláčky s pikantní pomazánkou.

"Únor býval měsícem masopustu s mísami plnými koblih. Generace našich dcer a synů už má novou tradici, a tou je svátek svatého Valentýna. Ať se nám to líbí nebo ne, něco starého odchází a nového přichází. A není to vždycky špatně. Proč toho nevyužít. Spojme starou a nově vzniklou tradici v jednu. Byla jsem dost zvědavá, jestli vůbec jde udělat koblihy ve tvaru srdce. Nikdy sem je nikde neviděla. Napoprvé jsem spletla gramáž mouky. Těsto letělo do koše a já se do toho pustila znova. Napodruhé těsto krásně vykynulo, já velkou formičkou vykrajovala srdce za srdcem a prožívala malé vítězství." Denisa Bartošová

Březen obsahuje recepty pro zahřátí, například zázvor v medu a kořeněné ořechy. Duben se nese ve znamení jara a velikonoc, nechybějí třeba nádivkové muffiny, nebo plněná vajíčka pro koledníky. Květen autorka věnovala svátku matek a vhodným tipům na potěšení každé maminky - například ochucenou solí v dárkovém balení, či domácím jahodovým likérem.

Prvního června se slaví mezinárodní den dětí a také blížící se konec školního roku znamená, že červen tematicky patří dětem. Kniha pro tuto příležitost nabízí čtvero sladkých receptů. Zvláště u jídel pro děti oceňuji důraz na doma vyrobené laskominy, které díky tomu mohou být prosty různých umělých přídavků, stabilizátorů, aromat a ztužených tuků. Mrzí mě jen, že autorka téma dětských potěšení a dárečků stáhla pouze na sladké, ačkoliv chápu, že se to nabízí. Více bych ocenila alespoň jeden nesladký tip na dáreček pro děti, třeba pomazánku, slané šneky, nebo zeleninové placičky, zkrátka jídlo, které by kromě potěšení v podobě chuti mělo i výživový význam.

Červencové a srpnové nápady na dárky odrážejí sezónu a zpracovávají bohatou úrodu, kterou tyto měsíce poskytují. Denisa zde zmiňuje recepty nejen na obligátní ovocnou marmeládu, ale také třeba na zavařenou zeleninu, ochucené oleje, octy, nebo osvěžující letní nápoj ke grilování.

"Dětem začal zasloužený odpočinek, zato zahrádkáři se v prvním prázdninovém měsíci nezastaví. Větve se prohýbají pod úrodou meruněk, višní a broskví. Zeleninové záhony hrají všemi barvami duhy a člověk neví, co dřív. Vydržte a sklízejte, česejte, krájejte, mixujte, zavařujte, nakládejte a sušte. V zimních měsících všechnu tu námahu oceníte a budete mít spoustu času, třeba na čtení. A ve spíži plnou polici krásně zabalených skleniček, po kterých stačí sáhnout, až bude mít kolega svátek nebo tchýně narozeniny." Denisa Bartošová

V září autorka vybízí k návštěvě lesa a hledání hub, ostružin a bylinek a následnou domácí výrobu bylinkového čaje, houbového koření a pálivého čatní. Nakládaný sýr, domácí chléb s máslem či polévkovou směs sušené zeleniny a nudliček si dle autorky vyrobíte v říjnu. Listopad je v knize věnován výrobě nevšedních adventních kalendářů. V posledním měsíci v roce si můžete pro sebe, či přátele vyrobit domácí burákové máslo, sladké ozdoby na stromeček či andělský likér.

Velmi mě, coby milovnici zvířeny, pobavila poslední kapitola věnovaná pochoutkám pro domácí mazlíčky. Hafanům můžete upéci sušenky s tuňákem, číčám kuřecí paštiku a ptáčkům věnečky ze semínek a ořechů.

Jak jsem se již zmínila, autorka je profesionálka ve věci dekoru. Vzhledem ke své dlouholeté praxi a zručnosti vám poradí, jak nevšedně vyzdobit své dílo tak, aby bylo potěšením nejen pro chuť, ale i pro oko. Baví mě například originální využití zkumavek pro uskladnění směsi koření, laboratorních misek, ve kterých krásně vyniknou ochucené soli, či skleněné baňky na likér. Nápady na zabalení a prezentaci dárků jsou nápadité, ale nikoliv nerealizovatelné - u žádného dárečku jsem neměla pocit, že bych jej při troše snahy nezvládla vyrobit sama.

Prostor, věnovaný každému receptu je stejný, jako prostor věnovaný zabalení dárku. Denisa vypisuje použité materiály a uvádí podrobný postup, jak jedlý dárek zabalit, ozdobit, jak vyrobit krabičku, kde sehnat speciální potřeby atd. Na konci knihy navíc najdete všechny krabičky, jmenovky a štítky, které byly v knize použity, připravené k vystřižení!

Denise Bartošové se ve své knize podařilo dosáhnout nevšední rovnováhy mezi formou i obsahem, kdy obojí je kvalitně a lákavě zpracované, ale ani jedno nad tím druhým nevyčnívá. Ve většině kapitol se pestře střídají slané a sladké dobroty. Každý měsíc má odlišný barevný koncept s ohledem na roční období, například únorová kapitola je sněhově bílá s červenými akcenty, vztahující se k svátku Svatého Valentýna, duben je jarně zelenkavý, červen a dětské recepty doplňují hravé puntíky, říjen se nese v dřevitém, rustikálním tónu atd. Celá kniha je prodchnutá drobnými kreativními detaily, které mě baví i při opakovaném prohlížení.

"Můj muž ovoce nerad. V chlapském světě to není neobvyklé. Zato holduje ostrým, a myslím tím opravdu hodně pálivým, jídlům. Když jsem zjistila, že mezi ovocem udělá výjimku jen pro ostružiny, nejlépe ty plané lesní, vymyslela jsem pro něj tohle čatní. Na posledních deset minut do něj přidávám ještě čerstvou nasekanou chilli papričku. Ta je ale jen pro odvážné, přidejte ji, jen pokud máte rádi opravdu pikantní chutě. Přestože čatní je pochutina pro pány, netvrdím, že si na ní nemohou smlsnout i "ostrý holky". Pokud takové znáte, určitě je potěšíte." Denisa Bartošová

K otestování z této knihy jsem si vybrala slané pečivo, které mě zaujalo nejen tím, že zahrnuje lákavou kombinaci slovenské brynzy a vonného rozmarýnu, ale i jeho kreativní pojetí. Z těsta autorka vykrajuje srdíčka a ta poskládaná a svázaná ve čtveřici vytvoří obraz čtyřlístku. Na zlaté, nebo jinak dekorativní kartě svázaný čtyřlístek funguje jako efektní a zároveň jedlé přání do nového roku. Proč planě mluvit o štěstí, když jej můžete vyrobit a darovat?

Recept fungoval bezvadně, ani jsem nečekala, že by tomu mohlo být jinak. Samozřejmě kritéria pro výživné jídlo mám trochu jiná, než běžní strávníci, takže pro příště bych tento chutný předpis zkusila minimálně s nějakou jinou, chuťově zajímavější moukou. Předpis si přímo říká o pohankovou, žitnou, nebo alespoň celozrnnou mouku.

Musím říci, že nedostatky jsem na této knize hledala jen s obtížemi. A když jsem je našla, byly to spíše jen moje subjektivní preference, nad kterými třeba vy mávnete rukou. Já si hrozně ráda prohlížím inspirativní nápady a fandím vizi jedlých dárků, v praxi je ale příliš nevyrábím. Ani nedokážu říct proč, možná z nedostatku času, možná nejsem fanynka příliš velkého zdobení a mašliček a také nemám ráda plýtvání. Snažím se žít čím dál skromněji, hodně recyklovat a nezatěžovat Zemi zbytečným odpadem. A právě to poslední zmíněné je podle mne tou hlavní odvrácenou stranou celého, jinak bohulibého, nápadu darovat z lásky domácí laskominu v krásném obalu. Všechny ty stužky, etikety, bambulky, nálepky, celofány, papírové krabičky, štítky, jednorázové příbory - některé z nich se jistě dají znovu použít. Myslím si však, že většina z nich skončí po rozbalení v koši.

"Babí léto je jako zapomenutá paleta neznámého umělce. Není barva, kterou by podzim nenamaloval. Zastavte se a rozhlédněte kolem sebe. Vystavte se posledním hřejivým paprskům a vychutnávejte je. Nebo se vydejte na procházku do lesa, a pokud vám bude přát štěstí, naplňte košíky nádhernými voňavými houbami, bandasky brusinkami a lesními ostružinami. Děti nechte běhat kolem v zápalu šiškové bitvy. Trhání je bavit nebude. Leda by pomohly se sběrem bylin a uvařily lesním skřítkům kouzelný lektvar." Denisa Bartošová

Ačkoliv se mi kniha velmi zalíbila, kupovat domů si ji nebudu jednoduše pro to, že pro mě není příliš finančně výhodná. Tato kuchařka stojí 499Kč a obsahuje nemálo receptů s masem, nebo s cukrem, nebo s bílou moukou, což bych sama pro sebe buď nevyužila, nebo minimálně upravila. Raději si tedy některé Denisiny recepty vypíši a za stejnou hodnotu si koupím kuchařku se zdravým vařením, kde mám všechny předpisy připravené rovnou k vaření a nemusím se zdržovat úpravami a testováním. Kdyby mi ji však někdo chtěl darovat, zlobit se určitě nebudu :-)

Co se mi na knize líbí?

+ idea doma uvařených a zabalených dárečků, které mohou rodině a přátelům dělat radost celoročně

+ inspirativní a kreativní obsah i vzhled knihy - hravá grafika, originální fonty a ilustrace

+ pestrost jídel od sušenek, přes ochucené oleje, paštiky, octy, ovocné a zeleninové zavařeniny až po osobité
adventní kalendáře a krmení pro venkovní ptáčky

+ postupy na přípravu jídel jsou vypsány podrobně a srozumitelně

+ na začátku knihy je otištěn dvoustránkový kalendář s vypsanými svátky, kam si můžete připsat vlastní data oslavenců a zvláštních příležitostí

+ ohled na české suroviny a sezónu

Co mi na knize příliš nevyhovuje?

- nicneříkající název knihy - raději bych volila třeba toto: Jedlé dárky aneb láska prochází kuchyní. Považovala bych také za praktičtější, kdyby titulní strana zobrazovala spíše samotné dárečky, než prázdnou bílou skříňku. Mám pocit, že zde zvítězila estetika nad účelností.

- autorka v několika receptech vybízí k použití sušičky na ovoce, ačkoliv tento stroj nepokládám za běžnou součást české domácnosti. V některých případech jsou sice nabídnuty alternativy (sušení v troubě či volně na vzduchu), ale v jiných se, bohužel, bez sušičky neobejdete.

- u přípravy ochucené soli Denisa doporučuje kromě klasické mořské soli ještě (pro mne) exotickou uzenou plátkovou a černou lávovou sůl, ale nezmiňuje, kde se takové speciality dají koupit.

- jedlé dárečky pro děti jsou zdánlivě pestré, při bližším zkoumání zjistíte, že se v reálu jedná opět o různě servírované variace na známé téma: bílá mouka - cukr - máslo. Přijde mi to škoda - u dětských pochoutek by si autorka mohla pustit fantazii na špacír a vytvářet bláznivé sladké i slané kreace třeba i ze zeleniny, což by ocenilo více rodičů. Není problém do dítěte nacpat bábovku, těžší je to se zdravými pokrmy.

- kniha svým zaměřením podporuje používání některých špatně recyklovatelných materiálů, jako je v
oskovaný papír, drobné stužky a bambulky, jednorázové obaly a příbory

Co říci závěrem?

Podle informací na stránkách nakladatelství Smart Press se Denisina kniha probojovala mezi sedmnáct nejlepších knih na světě v kategorii DESIGN v soutěži Gourmand World Cookbook Awards za rok 2013. A já se tomu nedivím. Kniha je krásná a propracovaná zevnitř i zvenku. Domnívám se, že se autorce povedlo trefit do mezery na knižním trhu, neboť se, pokud vím, tomuto tématu dosud žádný český autor nevěnoval. Fakt, že téma jedlých dárků zpracovala profesionálka v oboru, která má s dekoracemi, focením jídla a vařením pro své blízké bohaté zkušenosti je výhrou především pro nás, čtenáře. Vaříte-li rádi pro svou rodinu a blízké, s nadšením vyrábíte dárky, vítáte každou novou inspiraci na zajímavou dekoraci a netrváte-li nutně na zdravé stravě, radím vám dobře: neztrácejte čas chozením do knihkupectví pro tuto knihu. Utíkejte pro ni!

Brynzové čtyřlístky s rozmarýnem

250g polohrubé mouky
150g změklého másla
200g brynzy
3 snítky čerstvého, nebo půl lžičky sušeného rozmarýnu
1 žloutek
hrubá sůl a nahrubo podrcený zelený pepř na posypání

Mouku, máslo, brynzu a nadrobno nasekaný rozmarýn zpracujte na hladké těsto a dejte přes noc odpočinout do chladu, zabalené do potravinové fólie.

Těsto vyválejte na posypané ploše na výšku asi 1 cm a formičkou vykrájejte malá srdíčka. Potřete rozšlehaným žloutkem, posypte hrubou solí a podrceným zeleným pepřem, pečte při zhruba 230 stupních asi 10 minut, dokud nezrůžoví. Nechte vychladnout na mřížce.

Množství je na asi 20 čtyřlístků.

Balení

Budete potřebovat: zlatý karton, zlatý provázek, hnědou obálku, zlatou stuhu, nůžky

Vystříhejte ze zlatého kartonu čtverce o rozměrech 8 x 8 cm nebo podle velikosti srdíček. Na kartičku si cvičně naskládejte čtyři upečená srdíčka tak, aby vytvořila čtyřlístek, a tužkou si naznačte na karton střed čtyřlístku a čtyři body - v místě výkroje na horní straně srdíček.

Nůžkami se špičkou udělejte do kartičky dírky - ve středu čtyřlístku větší a ostatní čtyři o něco menší. Zlatý provázek nastříhejte na čtyři pramínky s dostatečnou rezervou, aby zbylo i na stonek čtyřlístku. Prostrčte je největší středovou dírkou v kartonu a na rubové straně je svažte do uzlíku.

Na karton položte vždy dvě protilehlá srdíčka. Přes jejich střed veďte provázek, prostrčte ho menší dírkou a z rubové strany svažte provázky pevně k sobě. Stejným způsobem připevněte i dvě další srdíčka.
Pod spodní hranou čtyřlístku vystřihněte poslední, šestou dírku, a z rubu na líc provlékněte tři pramínky provázku. Spleťte z nich copánek, zauzlujte a zbytek odstřihněte. Tak vznikne stonek čtyřlístku.

Čtvrtý provázek, který zůstal na rubové straně, odstřihněte za uzlíkem. Kartičky vložte do hnědých obálek a převažte zlatou stuhou.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.